Avrupa Birliği internet üzerinden alışveriş yapanları, sosyal medya kullanıcılarını, internet servis sağlayıcılarını, çevrimini pazar yerlerini, barındırma (hosting) hizmeti veren firmaları etkileyecek Dijital Hizmetler Yasası’nı (DSA) yürürlüğe koymayı planlıyor. Başta 45 milyondan fazla kullanıcısı olan hizmet sağlayıcılar olmak üzere; dijital hizmet sağlayıcıları bağlayacak olan DSA için planlanan yürürlük tarihi 01 Ocak 2024.
DSA:
- Yasadışı ürün, hizmet ve içeriklerin kullanıcılar tarafından işaretlenebilmesine yönelik mekanizmalar kurulmasını öngörüyor.
- Çevrimiçi pazar yerlerinde satış yapanların bilgilerinin daha şeffaf bir şekilde yayınlanmasını zorunlu kılıyor.
- Yasadışı (kaçak, taklit, sağlıksız vb.) ürün satışı yapanların tespitine yönelik tedbirler alınmasını gerektiriyor.
- Platformların içerik yönetimi (içeriğin silinmesi, silinmemesi vb.) kararlarına yönelik itiraz mekanizmaları kurulmasını zorunlu hale getiriyor.
- Belirli kullanıcı profillerini hedef alan reklamlara yönelik kısıtlamalar getiriyor. Bu kapsamda ırk, cinsel hayat, sağlık, siyasi görüş vb. özel nitelikli kişisel veri teşkil eden veriler baz alınarak kullanıcı profillerinin oluşturulup bunlar hedeflenerek reklam yapılmasının önüne geçilmesi planlanıyor. Çocuklara yönelik kullanıcı profili hedefli reklam uygulamasının önüne geçilmesi planlanıyor.
- Kullanıcılara önerilen içeriklerin hangi algoritmalarla önerildiğinin açıklanması zorunlu hale geliyor.
- Siber zorbalığa ilişkin derhal içerik kaldırılmasına dair düzenlemeler içeriyor.
- Kullanıcıları yanıltmaya yönelik site tasarımların (Dark Patterns) yasaklanmasını (örneğin kredi kartı bilgilerinin kullanıcıyı yanıltarak internet sitesine kaydedilmesini sağlayan tasarımlar vb.) gündeme getiriyor.
- DSA’in ihlali halinde kullanıcıların zararlarının tazminine dair düzenlemeler içeriyor.
DSA ihlal edildiği takdirde dijital hizmet sağlayıcılara yıllık küresel cirolarının %6’sı kadar para cezası uygulanması söz konusu olabilecek.
DSA taslağı konusunda 23 Nisan 2022 itibarıyla Avrupa Birliği’nin karar mercileri prensipte anlaşmış olsalar da, ilgili Avrupa Birliği mevzuatı gereği bundan sonraki süreçte taslak nihai hale getirilip Avrupa Parlamentosu ve Avrupa Birliği Konseyi tarafından onaylanarak yayınlandıktan sonra yürürlüğe girecek.
Özellikle Facebook, Twitter, LinkedIN gibi sosyal ağları etkileyecek düzenlemenin Türkiye’deki yeni sosyal medya düzenlemeleri bakımından yol gösterici olması bekleniyor.